söndag 12 augusti 2012

Jösses, här byts...

...det utseende för varje gång jag är inne och ska skriva. Det var knappt jag lyckades lista ut hur jag loggade in Det blir visserligen inte så ofta men dessto mer förvånad blir jag ju när jag väl gör det. Jag har ingen aning om jag blev förkyld eller inte. Jag kände ju mig vissen när jag skrev sist. Däremot vet jag med säkerhet att jag blev förkyld så jag var tungen att vara hemma från jobbet i juni. Sommarförkylningar är besvärliga att bli av med och det krävdes semester för att jag skulle bli av med den. Mikael tog studenten i juni och har sedan dess mer eller mindre våndats över jobbsökande. Han har verkligen varit duktig i sommar i trädgården men det har nog blivit fint där på grund av att han inte riktigt tillbringat den tid han borde på arbetsförmedlingens hemsida. Det är inte lätt att sluta skolan. Alla brytpunkter i livet är mer eller mindre jobbiga att gå igenom, i alla fall innan man har bestämt sig för att acceptera att det är en brytpunkt.

Årets semester började med en rivstart då jag och Martin lekte tvillingföräldrar en hel helg. Det var kul men intensivt. Sedan åkte vi till Smedjebacken där det var bröllop helgen därpå. Tim och Emilia gifte sig och det var så vackert så intet öga var torrt. På väg från bröllopet hörde vi missljud från Miss Charleston. Dagen därpå fick vi komma till Borlänge för att undersköka henne. Vi trodde att vi skulle behöva lämna henne där över natten och behövde därför en följebil. Den fick jag vackert sätta mig bakom ratten och köra. Å jag som inte kört bil ensam på så många år och över huvudtaget aldrig så långt. Det gick bra och självförtroendet som bilförare höjdes en aning. Vi åkte till Järna igen där det skulle bli barndop helgen som kom. Efter mycket kakbak och städning av Hannas och Magnus hus vaknade vi till en strålande dag. Barnen blev döpta efter konstens alla regler och mottagningen i trädgården efteråt gick lysande. Sedan kunde min och Martins semester börja.

Vi tog båten från Kapellskär till Nådendal. Sedan bilade vi upp längs finska kusten och rundande Bottenhavet med stopp i Vasa, Kalix, Skellefteå och Kramfors. Hemma tog vi sedan bara lungt.

Första veckan avklarad på jobbet. Den blev lite onödigt långa dagar men jag ska föröska råda bot på det veckan som följer. Jag har ryckts med lite av Mikaels framfart i trädgården. Det är kul när det blir fint och jag har en plan för nästa sommar för ställen jag inte riktigt vetat vad jag ska göra med. Idag gör jag tappra förösk att få ordning inomhus istället. Det regnar! Jag hann precis rädda in tvätten som jag glömt bort att jag hängde ut igår. Det har regnat så mycket den här sommaren att det hör till ovanligheterna att det går att hänga tvätt ute.

Om nästan två timmar är det OS-final för herrarnas handboll. Jag såg Sverige vinna semifinalen med minsta möjliga marginal. Jag satt för en gångs skull och vrålade i TV-soffan. Det har aldrig hänt förr. Vi får väl se hur det går idag. Guld eller silver, det är frågan. Snart vet vi.

2 kommentarer:

Hanna sa...

Hah! Jag förstår Mikael! Jag har aldrig haft så fint i mitt hem som när jag skulle tentaplugga.

För övrigt - ni vinkade väl när ni åkte förbi Södersvik på vägen till Kapellskär?! Om inte, så gör det nästa gång. Vi har vår sommarstuga där ute på Rådmansö :)

Mona sa...

Tyvärr, tyvärr vinkade vi inte. Jag visste inte att det var just där vi skulle göra det annars hade jag självklart gjort det. Men jag lovar att jag ska vinka nästa gång vi har vägarna förbi.