onsdag 18 april 2007

"A-kassan, var god dröj!"

Om någon av er någon gång råkar bli arbetslösa så planera den arbetslösheten grundligt och i förväg. Se först till så du har tillgångar av ett värde på minst tre månadslöner, annars riskerar du att stå utan pengar ganska snart. Det går nämligen inte att lita på att administrationen ska gå undan särskilt mycket hos vare sig arbetsgivare eller a-kassan. Se sedan till att du får in dina papper genast. Spill ingen tid. Tro framför allt inte på att din arbetsgivare KAN skriva ett arbetgivarintyg på ett riktigt sätt. Ta reda på vilka fakta som ska vara med och sitt helst bredvid den som ska skriva det och tala om vad vederbörande ska skriva. Jag har fortfarande inte fått min a-kassa för mars månad. Idag ringde jag för att höra hur långt man kommit. Min arbetgivare har fyllt i för lite timmar. På en heltid ska det bli 2080 timmar på ett år. Min arbetsgivare har uppgett 1936 så nu har de skickat tillbaka mitt intyg för komplettering. Jag blir så trött. Den lön jag får att leva på den här månaden blir inte särsilt stor. Bonuspengarna och fyra dagars lön från mars. Tänk om jag kunde glädjas åt att den dagen jag får månadslön igen så får jag dubbla löner den första månaden. Det resonemanget är ungefär lika roligt som resonemanget kring bostadsbidraget. Om man uppger för hög inkomst, vilket man hellre gör för att slippa åka på en återbetalning, så får man en kompletterande utbetalning av bidrag två år senare. Jag anser att om man ansöker om bostadsbidrag är det för att man behöver det genast, inte om två år när en ekonomi kan ha hunnit ändras betydligt.

4 kommentarer:

Anna Stilla sa...

Jag får magkramp redan nu... Finns det inga ljusglimtar i min framtid????

Hanna sa...

Det är rent förjävligt faktiskt. Och jag har ansökt om att alldeles frivilligt få bli arbetslös...

Mona sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Mona sa...

Till Anna: Det är klart att det finns ljusglimtar. Jag såg ett internetkafé i E-tuna som var till salu på Blocket för några veckor sedan. Köp det och starta eget och driv det med något coolt tema. Kram på dig.

Till Hanna: Nu har ju jag varnat för alla fallgropar så nu slipper ju du ramla i dem. Själv funderar jag på att starta eget som konsult för dem som hamnat i klorna på myndigheterna. Tror att jag snart har råkat ut för allt :-)
Kram på dig med