torsdag 31 januari 2013

"Operation dödstädning" är inledd!

Ja du läste rätt. Om du händelsevis inte vet vad en dödsstädning är för något så ska jag strax förklara. Jag har under årens lopp samlat på mig en massa saker som inte är till någon nytta och som därför behöver rensas bort. På grund av alla dessa saker och skräp så har ordningen här hemma blivit minst sagt obefintlig. Plåstrena ligger i syskrinet, vitaminer bland kastrullerna, skruvar och spikar i små burkar lite här och där...Ja du förstår säkert. Här behövs en grundlig genomgång. Samtidigt behöver man förbereda sig för en sådan här sak för har man väl börjat får man inte sluta förrän man är färdig. Därför är det viktigt att bestämma i förväg hur mycket man ska ta åt gången. Jag började med en hylla i en av köksskåpen. Där hittade jag en massa roliga saker jag inte visste att jag hade. Alster som mina barn har gjort i form av både tecknigar, slöjdsaker och författarförsök. En underbar bok hittade jag som Hanna hade skrivit när hon var liten och säkert jätteförbannad på någon lärare. Språkvalet var sådant att jag tror att hon kommit på kant med någon vuxen i närheten. När jag var klar med den hyllan hade jag fyllt en liten kartong med små saker som jag inte vet vad jag ska göra av. Jag kan inte slänga saker som barnen har gjort men nu är det i alla fall sorterat och upp i skåpet ska det inte mer. Genom att ta bara lite åt gången tar det visserligen en faslig tid men det fina är att man inte hinner ledsna och allt blir ordentligt gjort. Nästa gång blir det hyllan under.

3 kommentarer:

Hanna sa...

Mona, nu blev jag oförskämt inspirerad! Jag skulle ju ta det lugnt i helgen...

Mona sa...

Kul att kunna inspirera någon! Jag har nu tagit 3 hyllor. Sedan fick jag hals över huvud bege mig till sjuka barnbarn där jag blev i 3 hela dagar. Men det är inte klokt vad det ryms mycket på en endaste liten hylla när man sprider ut det på köksbordet.

Unknown sa...

Problet är inte döstädningen utan att inte skaffa sig ytterligare prylar😀