måndag 5 januari 2009

Alla andra har...

...gjort summeringar från det år som gick. Det har inte jag gjort ännu. Tänkte försöka mig på det nu. När jag tänker tillbaka på 2008 så slås jag genast av tanken på hur pengarna har runnit mellan mina fingrar. Varenda månad har kantats av någon utgift jag inte räknat med på ett par tusen kronor. Å varenda månad har jag tänkt att "det blir bättre nästa månad". Det har det inte blivit utan en ny oförutsedd utgift har tagit vid. Ja, jag har inte behövt svälta men så vill jag inte ha det i år. Vem bestämmer det? Året har börjat med lägre räntor så kanske kan jag få några korvören över.

Hur gick det med mitt nyårslöfte om att baka mitt bröd? Det höll i 3 månader sedan köpte jag bröd igen. I julklapp fick jag en muffinsbakbok av äldsta dottern så i år ska jag väl baka muffins istället då men inte varje dag.

Våren och sommaren kom och fästmannen och jag åkte på en jättehärlig semester på Gotland där vi fick lära oss att det har sina sidor att åka på semester i en gammal bil. Jag hittade även den bästa stickbok jag någonsin haft i min ägo och satte igång med att sticka och stickade så mycket så jag fick ont i huvudet. Det var väl någon nerv som kom i klämm. Måtta med allt! Tillbaka på jobbet fick jag en kalldusch när jag blev varse konsultens vardag och inte bara fick byta jobb utan även fick mitt uppdrags slutdatum tidigarelagt ett halvår. DET hade jag inte räknat med. Det blev bra att byta ställe även om jag saknade mina gamla arbetskamrater. Ju närmare jul vi kom desto mer oro spred sig bland mina konsultkollegor för ingen av oss fick veta om vi hade ett jobb att gå till när julen var över. Sorgen var stor när tre fick gå. Jag klarade mig den här gången. Julen kom och jag blev sjuk i influensa som jag längtar efter att bli helt frisk från nu.

Mitt i alltihop under hösten tornade de ekonomiska orosmolnen upp sig på världsbankens himmel. I samma veva stod det klart att min Sales Director på MK skulle säga upp sin lokal i Södertälje för en ny lokal i Stockholm. Min sorg var stor. Min kollega Anna fann på råd när hon kläckte idén om att vi kunde ta över den tillsammans. För att få stå för hyreskontraktet krävdes att vi var företagare. Så kom det sig att jag under den värsta ekonomiska kris som världen skådat sedan 30-talet startade mitt egna företag. Så kan det gå.

Den sjuke har bara en önskan. Inför det år som nu ligger framför våra fötter önskar jag att jag får vara frisk. Får jag bara det så ska nog resten ordna sig.

2 kommentarer:

Hanna sa...

'Frisk'
Det låter så härligt! Men jag minns knappt hur det känns...

Mona sa...

Det minns knappt jag heller känns det som fast det inte är längre sedan än 21 december.
Krya på dig / Mona